7 steg: Så lyckas du med radikal innovation

Efter att ha studerat företags uppgång och fall i decennier har innovationsgurun Magnus Penker kokat ner de sju förmågor som tillsammans bildar formeln för framgång. I serien ”Innovationsgurun” berättar han om varje steg och ger dig som företagsledare de verktyg du behöver för att växa ditt företag medan dina konkurrenter faller. Nu kan du lyssna på serien hos Storytel – kostnadsfritt i 30 dagar.

Den gemensamma nämnaren hos många företag som tvingats in i konkurs eller på andra sätt misslyckats med att växa sin verksamhet är bristen på innovation. De polerar frenetiskt en affärsmodell som sedan länge glidit in i den nedåtgående spiralen – eller slänger sig mellan nya idéer och affärsmodeller i en takt som får racerbilar att verka köra i slow motion.

Genom traditionell innovation kan du höja företagets vinstmarginaler genom att förbättra nuvarande produkter eller tjänster, sänka kostnader eller öka värdet för kunder för att förbättra kundnöjdheten – steg som är viktiga för att företagets värde, kanske med någon tiondel.
Lär dig mer om traditionell innovation, lyssna på "Innovationsgurun" här

Radikal innovation har däremot mycket större inverkan; inte bara på ditt företag utan på hela marknaden där du är verksam. Genom radikal innovation kan du slå sönder och förändra marknader och branscher, skapa nya marknader och tiofaldiga bolagets värde. Risken att misslyckas är dock mycket större – om du enbart ägnar dig åt radikal innovation är det som att kasta tärning om framtiden.

Ett framgångsrecept
Det finns dock ett framgångsrecept för att lyckas med sin radikala innovation. I sin nya serie går innovationsgurun Magnus Penker in på djupet i sin framgångsformulas sju ingredienser och ger dig som företagsledare de verktyg du behöver för att ditt företag ska bli framgångsrikt.

Här är de sju stegen han går igenom i ”Innovationsgurun”.
Vill du lyssna på ”Innovationsgurun”? Testa Storytel kostnadsfritt i 30 dagar

1: Se på världen som en antropolog
”Om du ska kunna tillfredsställa några som helst behov i denna nya och kundcentrerade affärsvärld måste du förstå vem du tjänar.”

2: Välj rätt ledarskap
”Framgångsrika företag väljer det ledarskap som passar bäst i varje enskild del av verksamheten och i varje skede av företagets utvecklingskurva – de har alltså förmågan att anpassa sitt ledarskap efter situationen och vågar lita på magkänslan.”

3: Innovera i linje med ditt företags DNA
”Vill du skapa ett värdefullt erbjudande måste du till att börja med lära känna dig själv, alltså veta vad som kännetecknar just ditt företag.”

Lär dig hur du ska tänka – lyssna på ”Innovationsgurun” kostnadsfritt i 30 dagar hos Storytel

4: Förutspå framtiden
”Den general som vinner många slag ägnar sig också åt många kalkyleringar i tältet före strid.”

5: Experimentera ofta, snabbt och billigt
” Kom dock ihåg att alla idéer inte är bra idéer.”

Vad har du för idéer? Lyssna på ”Innovationsgurun” hos Storytel för att lära dig mer

6: Utveckla din affärsmodell
”Första steget är att göra en grundlig undersökning av hur er nuvarande affärsmodell ser ut och vad den har för styrkor respektive svagheter.”

7: Samarbeta med dina konkurrenter
”Gör er av med silos och stuprörstänkande inom organisationen.”

Magnus Penker är vd och grundare av Innovation360-koncernen. Han är en erfaren talare, toppkonsult och en prisad och inspirerande entreprenör. Magnus inte bara en internationellt känd ledare inom innovation, hållbarhet och företagsomvandling; han är dessutom redaktör på ”The international journal of innovation science” och en hyllad talare i prestigefyllda globala forum och evenemang.

Under det senaste decenniet har han varit verkställande konsult för världsomspännande uppdrag inom innovation, AI och digitalisering. Som ett resultat av sina framgångar har han fått titeln ”Most innovative CEO Sweden 2016” av Business Worldwide Magazine och hamnat på CEO Monthlys lista ”Global Top 100 CEO” 2018.

Magnus Penker har lanserat 10 nystartade företag och sålt  fler än 30 små- och medelstora företag över Europa. Nu är han aktuell med serien "Innovationsgurun" som du kan lyssna på hos Storytel.

Läs mer

Boka en föreläsning med Magnus Penker här